Miért fontos az olajcsere?

jan 5, 2021 Auto Javito

A kiemelten hirdetett “olajcsere-kilométerek” az úgynevezett ideális esetre vonatkoznak, amely az átlag autós felhasználási körülményeitől nagyon távol áll. Ez az ideális eset a 100%-hoz közelítő, állandó minimális terhelést jelentő üzemmódban való használatot jelenti. Tudjátok, mint ha síkságon, egyenletes fordulatszámon, forgalommentes úton, megállások nélkül autóznánk körbe a földgolyót. Minél kevésbé hasonlít esetünk erre az állapotra, annál kevésbé igaz autónkra az előírt adat. Szerencsére ma már egyre több autó komputere a használati statisztikák alapján jelzi az olajcserét, így egy optimálisan kalkuláló rendszer 30 ezer helyett gyakran 10-15 ezer között jelzi a cserét. Akkor járunk el felelősen, ha az ilyen jelzést komolyan vesszük, mintha csak „mankókerékkel” folytatnánk ezután utunkat. A városi üzemmód ugyanis többszörös terhelést jelent az olaj számára, ahogy természetesen a kuplung, fék, váltó és legtöbb alkatrész számára is hasonlóképp, az országúti egyenletes haladáshoz képest.

Ma is igaz a régi mondás: a motorolaj a legolcsóbb motoralkatrész!

 

Az új olaj feltöltésekor ügyelnünk kell arra, hogy a megfelelő mennyiségű motorolajat töltsünk a motorba. Ezt a szintjelző pálcával ellenőrizhetjük. A szintjelző pálcán min. és max. értékek láthatók, (esetenként 3 jelzés is lehet) a feltöltés után, a motor leállított állapotában e szintek közötti területen (rendszerint rovátkás jelzésű) kell megállapodni az olajszintnek.

Mi a következménye annak, ha nem így történik:

– A min. jelzésnél alacsonyabb szint esetén a motor előállítója által előírtnál kisebb mennyiségű olaj van a motorban. Ez zavarokat okozhat a kenőolaj keringetési rendszerében, de egyúttal, nagyobb terhelést is jelent a motorolaj számára, mivel a motorüzem során folyamatosan keletkező káros szennyeződések (gyanták, lakkok, kokszos jellegű égéstermékek) koncentrációja megnövekszik.

– A max. jelzésnél magasabb szint esetén a nagyobb olajmennyiség ugyancsak zavarokat okozhat a kenőolaj keringetési rendszerében, ami rendszerint a tömítések túlterhelését jelenti, olajcsöpögést, folyást, nagyobb olajfogyasztást eredményezhet.

Mi a megfelelő olajszínszint?: Mindenképpen a min.-max. jelzések közötti terület, célszerűen ennek a felső 2/3-3/4 közötti része.

 

Olajcsere menete:

 

– Eresszük le a fáradtolajat.

– Távolítsuk el az olajszűrőt

– Legalább fél órát hagyjuk kicsöpögni a visszamaradó fáradtolajat.

Célszerűen kétszer 5-5 másodpercet forgassuk meg a motort és utána legalább negyedórát várjunk, hogy minden csöpögjön ki, ami ki tud jönni.

– Szereljük be az új szűrőt, helyezzük vissza a leengedő csavart.

– Töltsük fel az új olajat a min. szint fölé, indítsuk el a motort, járassuk egy percet, állítsuk le, várjunk öt percet, majd állítsuk be a kívánt olajszintet.

A min.-max. jelzések közötti terület, célszerűen ennek a felső 2/3-3/4 közötti része.

– Az olajcserét követő első út megtétele után ismételten ellenőrizzük az olajszintet, szükség esetén a megfelelő mértékben töltsünk utána